De meeste bedrijven beginnen klein. Vaak in een kantoor aan huis, in de garage of in een klein pand. Maar het streven is natuurlijk om het bedrijf steeds verder te laten groeien. Dit kan betekenen dat je op een gegeven moment meer ruimte nodig hebt en een grotere werkplek of bedrijfspand moet gaan zoeken. Een bedrijfsverhuizing kan nog best wel wat voeten in de aarde hebben. Je wilt graag zo veel mogelijk tijd in jouw bedrijf blijven steken en dan kan een verhuizing aanvoelen als verloren tijd of “gedoe”, waardoor je het uit gaat stellen. Ook kan het best zo zijn dat je niet goed weet waar je moet beginnen als je een bedrijfsverhuizing op touw wilt zetten. Maar gelukkig zijn er verhuisbedrijven die je hiervoor in kunt huren.
Hoe gaat een bedrijfsverhuizing
Een verhuisbedrijf dat gespecialiseerd is in bedrijfsverhuizingen weet precies hoe grote en kleine verhuizingen zo efficiënt mogelijk plaats moeten gaan vinden. De verhuizer heeft de materialen, het vervoer en een stappenplan, waardoor het voor beide partijen duidelijk is wat er moet gaan gebeuren. Het voordeel is dat je geen verhuismaterialen hoeft te kopen of te huren.
Voordat de verhuizing plaats gaat vinden wordt er een planning gemaakt. Er wordt gekeken om hoeveel kamers het gaat en wat er verhuisd moet gaan worden. Gaat het bijvoorbeeld om meubels, voorraad van goederen of juist om hele waardevolle spullen. Op basis hiervan worden de verhuismaterialen gebracht. Denk aan dozen of beschermingsmateriaal. Maatwerk is hierbij erg belangrijk. Grote meubels die uit elkaar gehaald kunnen worden, worden netjes uit elkaar gehaald. Ook wanddecoratie wordt van de wand gehaald.
Het verhuisbedrijf werkt meestal per ruimte. De ruimte wordt compleet leeggehaald en de spullen worden zorgvuldig in het verhuisvervoer geplaatst. Indien er spullen van een verdieping gehaald dienen te worden kan er zelfs gebruik gemaakt worden van een verhuislift. Ook deze is meestal aanwezig bij het verhuisbedrijf. Dit scheelt heel wat schouwen en werkt extra snel.
Zijn er tijdens de verhuizing ook veel spullen die niet mee nodig zijn op de nieuwe locatie, dan zou je kunnen kiezen voor afval ophalen.
Ervaren verhuisbedrijf
Zodra de spullen klaar zijn voor transport gaat het naar de nieuwe locatie. Ook hier wordt alles uit handen genomen. De spullen worden in de juiste ruimte geplaatst en eventueel geïnstalleerd door een ervaren handyman. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om dit zelf te regelen, maar wanneer je toch wel graag jouw bedrijf draaiende wilt houden, is het wel zo fijn dat je minder om zo min mogelijk bezig te moeten zijn met de verhuizing. Vervolgens wordt de hele checklist doorgelopen, de ruimtes bekeken en worden de verhuismaterialen weer meegenomen door het verhuisbedrijf.
Erkende bedrijfsverhuizer
Een offerte voor een verhuizing is vaak gemakkelijk op te vragen, zodat je precies weet hoeveel het gaat kosten. Voor een bedrijfsverhuizing is het aan te raden om te kiezen voor een erkend verhuisbedrijf. Een erkende verhuizer heeft ervaren en opgeleid personeel en een garantiecertificaat, waardoor je niet voor onverwachte extra kosten komt te staan. Meestal wordt een bedrijfsverhuizing binnen een dag gerealiseerd, waardoor je de volgende met een voldaan gevoel op de nieuwe werkplek aan de slag kunt gaan.
Ik werkte voorheen bij zo’n klein bedrijf dat we verhuizingen vaak zelf deden. Zelf schoonmaken en inrichten, samen met de jongens van de ICT. Alleen de verhuiswagen reden we niet zelf. Eigenlijk was dat gewoon heel gezellig.