Waar is vitamine D goed voor

Iedere ochtend geef ik mijn kinderen vitamine D. Ik doe wat druppels op een lepeltje en ze vinden het helemaal niet erg om op te…

by 
minder vermoeid voelen
Bron

Iedere ochtend geef ik mijn kinderen vitamine D. Ik doe wat druppels op een lepeltje en ze vinden het helemaal niet erg om op te eten. Het is iets dat voorgeschreven wordt aan kinderen tot 4 jaar. Blijkbaar hebben jonge kinderen het extra nodig en het is vooral bedoeld voor botten en tanden. Maar is het ook goed voor kinderen die ouder dan 4 jaar zijn? En hoe zit het met volwassenen? Ik ga het vandaag uitgebreid over vitamine D hebben, zodat je straks helemaal weet wat het is en wat het doet.

Wat is vitamine D?

Zoals ik al zei geef ik mijn kinderen vitamine D omdat het goed is voor de ontwikkeling van hun botten en tanden. Toch blijkt vitamine D nog veel meer met ons lichaam doet en blijkt het ook erg belangrijk te zijn. Het zit namelijk op maar liefst 30 verschillende organen en weefsels, als bijvoorbeeld ons hart, darmen, schildklier en onze hersenen. Daarnaast is het te vinden in onze spieren en speelt het een belangrijke rol in onze vruchtbaarheid.

Waar is het goed voor?

Vitamine D is dus goed voor ons lichaam, maar waar helpt het nu echt bij? Doordat we het normaal doormiddel van zonlicht aanmaken, kun je merken dat je tijdens het najaar minder energie hebt. Je voelt je sneller vermoeid en somber, wat zelfs een depressie kan veroorzaken.

Net als bij jonge kinderen zorgt het ook bij oudere kinderen en volwassenen voor dat de botten en spieren sterker worden. Dus wil je zo lang mogelijk zo fit mogelijk blijven, dan kan vitamine D daar goed bij helpen.

Daarnaast draagt het bij aan:

  • Het zenuwstelsel
  • Onze hersenfuncties
  • Het immuunsysteem
  • De darmwerking
  • De luchtwegen
  • Ons hart en bloedvaten
  • Cellen en weefsels
  • Sterke botten en tanden
  • Sterke spieren
  • De vruchtbaarheid
  • Onze ogen
  • Onze stemming (tegen vermoeidheid)

Ook wordt gezegd dat het de kans op verschillende vormen van kanker, dementie, diabetes en auto-immuunziektes verminderd.

Maakt je lichaam zelf vitamine D aan?

Tijdens het najaar krijg je veel meer te horen dat je vitamine D moet nemen. Maar waarom? Vitamine D maakt ons lichaam voor een groot deel aan doormiddel van zonlicht. Nu de zon vaker achter de wolken zit, maakt ons lichaam ook minder vitamine D aan. Veel te weinig dan we eigenlijk zouden moeten hebben en daarom is het wel belangrijk om het op één of andere manier toch binnen te krijgen.

Waar zit vitamine D in?

De leukste tip is natuurlijk door de zon op te zoeken en lekker naar een tropisch land te gaan. Maar helaas zit dat er niet in. Je zou het kunnen slikken, net als kinderen tot 4 jaar moeten doen. Dit is een hele gemakkelijke manier om toch de juiste hoeveelheid binnen te krijgen. Maar het kan ook door bepaalde voeding te eten. Denk bijvoorbeeld aan vette vis, als zalm, paling, makreel en ansjovis of aan de dooier van eieren.

minder last van vermoeidheid
Bron

Hoeveel moet je binnen krijgen?

Wil je het via voeding binnen krijgen, dan is het wat lastig om de hoeveelheid te schatten. Dit gaat net wat gemakkelijker met supplementen. Er wordt geadviseerd door de gezondheidsraad dat vrouwen minimaal 50 mcg per dag binnen krijgen en mannen minimaal 70 mcg per dag. Mensen met een getinte huidskleur, ouderen en zwangere vrouwen mogen iets meer hebben, namelijk tussen de 75 en 100 mcg per dag. Heb je wat overgewicht dan wordt ook aangeraden tussen de 75 en 100 mcg per dag te nemen.

One comment

  1. Ik moet ook weer vitamine D aanschaffen, ik zit te veel binnen zodat ik te weinig daglicht krijg en ik merk dat mijn energiepeil enorm daalt.
    Goede reminder, vandaag maar even kopen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.